// ۱۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۵۳

ران درشت و پرچرب قورباغه‌ ها را می‌دیدم که‌ تر و تازه داخل نایلون بسته‌ بندی شده بود! خاطرم نیست قیمت‌ شان چقدر بود؛ اما عجیب این بود که در یکی از فروشگاه‌ های زنجیره‌ای ایران فروش می‌رفتند.

البته چندان هم پیش نرفت. چون سفره اینجور اطعمه و اشربه نه‌تنها به مذاق ایرانی‌ها خوش نمی‌آید، بلکه بنا به نظر مراجع حرام هم هست. منتها وقتی بازار شرق آسیا تقاضا دارد، چرا پرورش و به خورد آنها ندهیم؟

مهندس کبیر زمردی در گفتگو با شهروند از پرورش، تکثیر و بازار خرید و فروش گوشت و پوست قورباغه و دیگر آبزیان خاص در ایران می‌گوید

قورباغه به خاطر مسائل شرعی طبیعتا مصرف خوراکی در ایران ندارد ولی در کشورهای اروپایی و بعضی کشورهای همسایه مثل روسیه، گوشت قورباغه یکی از مصارف معمول و روزمره است. یا مثلا در کشوری مثل فرانسه گوشت قورباغه به‌عنوان یک کالای غذایی لوکس و مجلل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضمن این‌که نژاد قورباغه ایرانی هم از نظر کیفیت گوشت، یکی از نژادهای خوب است. بنابراین کشورهای اروپایی بشدت خواستار محصول ما هستند.

البته فقط گوشت آن نیست؛ پوست قورباغه هم در صنایع چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیار هم گرانقیمت است. حتی شنیده‌ام داخل ایران هم بعضی شرکت‌ های تولید چرم متقاضی پوست قورباغه هستند.

تکثیر آن سخت‌تر است؟

هزینه‌ برتر است؛ چون در تکثیر قورباغه ما غالبا با استخرهایی با مساحت زیاد طرف هستیم که در مورد زالو اینطور نیست. البته خوبی قورباغه این است که دورریز ندارد؛ چون وقتی ران قورباغه برای مصارف گوشتی جدا می‌شود، پوست آن برای صنایع دستی و چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی قسمت‌ ها هم بازار دارد چون مورد مصرف دام و طیور قرار می‌گیرد.

حالا صادر کردن قورباغه به کشورهای شرق آسیا کمی راحت‌تر است، چون در موارد بهداشتی سخت‌گیری اروپایی‌ها را برای واردات ندارند و اتحادیه اروپا استانداردهای خیلی بالایی دارد.

کشتار قورباغه چطور انجام می‌شود؟ مقصودم این است بالاخره برای استفاده از گوشت آن باید ذبح صورت بگیرد. چطور انجام می‌شود؟

بعضی از خریداران، قورباغه را به‌ صورت زنده خریداری می‌کنند، مثل خریداران شرق آسیایی. در این موارد فروش راحت‌تر انجام می‌شود و بهتر است. چرا؟ چون ما چیزی به اسم خط کشتار صنعتی قورباغه در ایران نداریم، برای همین اکثر کشتارها به صورت دستی انجام می‌شود.

قیمت قورباغه مرغوب ایرانی چقدر است؟ کیلویی چقدر است؟

ران قورباغه درجه ٣، در سطح جهانی از حدود کیلویی ١۴ دلار به فروش می‌رسد و بنا به درجه بندی بالاتر می‌رود.

پرورش قورباغه چقدر طول می‌کشد؟

بنا به استانداردهای شیلاتی، قورباغه وقتی به ١٨٠گرم می‌رسد، آماده فروش است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.