// ۱۰ بهمن ۰۲ ، ۱۰:۳۸

برنج هاشمی چیست

برنج هاشمی چیست؟

برنج هاشمی از مرغوب‌ترین و بهترین نوع برنج های ایرانی است که می‌توان آن را در کنار برنج های نوبت دوم و طارم جزو برنج های اصیل و خوشمزه ایرانی قرار داد. خرید برنج هاشمی همواره با تقاضای بالایی در بازار روبرو است چرا که علاوه بر داشتن دانه های بلند و کشیده، طعم و عطر فوق العاده‌ای نیز دارد. بسیاری از خانواده های ایرانی از این برنج خوش عطر و خوش طعم در مهمانی ها و مجالس خود استفاده می‌کنند.

برنج هاشمی و تاریخچه آن

برنج هاشمی از جمله برنج های طبیعی بوده که در تولید آن از هیچگونه فرایند تغییر ژنتیکی استفاده نشده است. خاستگاه این برنج به مناطق شمالی کشور استان گیلان، شهرستان رشت و روستای چاپارخانه برمی‌گردد. برنج هاشمی نخستین بار به وسیله فردی به نام یوسف هاشمی‌زاده در سال ۱۳۶۴ مشاهده و کشف گردید. خوشه هایی که از دیگر خوشه های برنج در شالیزار بلندتر و دارای ساقه باریک‌تری بودند. بعد از افزایش کشت این برنج، نام هاشمی برای آن انتخاب شد. در حال حاضر برنج هاشمی علاوه بر گیلان در استان های گلستان و مازندران نیز کشت می‌شود.

بررسی مشخصات و ویژگی های برنج هاشمی

بررسی مشخصات و ویژگی های برنج هاشمی

برای خرید برنج هاشمی درجه یک و اصل بهتر است با مشخصات و ویژگی های این برنج ایرانی درجه یک بیشتر آشنا شوید:

عطر و طعم برنج هاشمی

عطر و طعم برنج هاشمی بی‌نظیر بوده و همین امر باعث محبوبیت هرچه بیشتر آن در بین برنج های ایرانی گردیده است. این برنج قبل از پخت نیز از عطر مناسبی برخوردار بوده و می‌توان عطر آن را استشمام کرد. اما بعد از پخت این عطر و طعم به بالاترین سطح خود رسیده و برنجی خوشمزه و خوش عطر را ارائه می‌دهد.

دانه های باریک و کشیده

برنج هاشمی با توجه به اینکه دارای دانه هایی باریک و بلند است از برنج های محبوب مجلسی به شمار می‌آید. در بسیاری مجالس و رستوران ها این برنج دانه بلند و در عین حال خوش طعم سرو می شود. دانه های برنج هاشمی به رنگ سفید مایل به کرم است. قد دانه های این برنج قبل از پخت بین ۶ الی ۷ میلیمتر بوده که بعد از پخت اندازه آن به ۱۲ الی ۱۴ میلیمتر خواهد رسید.

برخورداری از خاصیت جذب آب مطلوب

برنج هاشمی در هنگام پخت آب را به خوبی جذب کرده و باعث می‌شود بعد از پخت از نرمی و لطافت مناسبی برخوردار گردد. همچنین به واسطه این ویژگی برنج هاشمی با اغلب ذائقه ها کاملاً سازگار است.

دارای کیفیت بالا و مطلوب

چنانچه خرید برنج هاشمی از مراکز و فروشگاه های معتبر انجام شود می‌توان نسبت به کیفیت آن اطمینان داشت. در تولید این برنج از هیچ گونه ترکیبات اضافی مانند سم، کودهای شیمیایی و… استفاده نشده از این رو برنجی خالص و کاملاً سالم کشت و برداشت می‌شود.

برنج هاشمی و انواع آن

برنج هاشمی و انواع آن

برنج هاشمی به طور کلی در دو دسته سرد و گرم تقسیم بندی می‌شود. برنج هاشمی سرد بین ۷ الی ۱۰ روز دیرتر از برنج هاشمی گرم رسیده و برداشت می‌شود. اما بر اساس گفته های کاشف برنج هاشمی نوع سرد آن از عطر و طعم بهتری نسبت به نوع گرم برخوردار است.

البته برنج هاشمی با توجه به چگونگی تولید و فراوری آن در کارخانه ها در دسته‌بندی های دیگری نیز ارائه می‌شود که عبارتند از:

برنج عطری

ای نوع برنج هاشمی در کارخانه پوستگیری شده و در انتها برنج سفیدی آماده شده که تحت عنوان برنج عطری هاشمی نامیده می‌شود.

برنج قهوه‌ای

برنج هاشمی پیش از عملیات پوستگیری مورد حرارت قرار گرفته تا خواص پوسته شلتوک به مغز برنج نفوذ پیدا کند و به رنگ قهوه‌ای در آید. برنج قهوه‌ای هاشمی در واقع همراه با پوسته آن ارائه می‌شود.

برنج دودی

در این روش برنج هاشمی را به روش دودی کردن فرآوری و تولید می‌نمایند که مطلوب بسیاری از ذائقه های ایرانی است.

برنج هاشمی و طرز پخت آن

علاوه بر اینکه در خرید برنج هاشمی بایستی دقت لازم را داشت در هنگام پخت این برنج نیز باید نکاتی را رعایت کرد تا برنجی خوش عطر، دانه بلند و خوشمزه را طبخ نمایید.

روش پخت کته

ابتدا برنج هاشمی را با آب سرد یا ولرم بشویید. در زمان شستن برنج به هیچ عنوان آن را چنگ نزنید چرا که باعث خرد شدن دانه های آن می‌شود. سپس برنج را به همراه مقداری آب و نمک مخلوط کرده و به مدت دو ساعت کنار بگذارید. بعد از این مدت برنج را به همراه آب و نمک آن به قابلمه انتقال داده و روی شعله زیاد قرار دهید. بعد از اینکه آب برنج جوش آمد حرارت را کم کرده تا برنج به آرامی بپزد. بعد از پخت برنج می‌توانید آن را دم کنید.

روش پخت آبکش

در این روش نیز برنج را بعد از شستشو با مقداری نمک و آب به مدت دو ساعت بخیسانید. بعد از این مدت قابلمه آب را روی حرارت قرار داده تا بجوشد. سپس برنج را به آن اضافه کنید تا دانه های برنج پخته شوند.

برای قد کشیدن بیشتر برنج و دانه دانه شدن آن می‌توانید به آب در حال جوش یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید. از مقدار کمی آب نارنج یا آبلیمو نیز می‌توانید به منظور سفید شدن دانه های برنج استفاده کنید. زمانی که برنج هاشمی پخته شد می‌توانید آن را آبکش کرده و بعد از گذاشتن ته دیگ برنج را دم نمایید. مدت زمان دم با توجه به پخت برنج و حرارت شعله بین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه است.

برنج هاشمی و چگونگی نگهداری از آن

برای افزایش ماندگاری برنج هاشمی و عطر آن بایستی این محصول را به درستی نگهداری کنید. برنج بایستی در بسته‌بندی مناسبی به دور از رطوبت و نفوذ هوا نگهداری شود. برای این امر می‌توانید از ظروف رطوبت گیر و دارای درب ضد هوا استفاده کنید. همچنین از قرار دادن دیگر مواد غذایی در کنار برنج هاشمی خودداری کنید تا عطر و طعم آن حفظ شود.

خرید برنج هاشمی

همانطور که اشاره شد برای خرید برنج هاشمی اصل با کیفیت و تازه می‌توانید به فروشگاه ها و مراکز با سابقه مراجعه کنید. قیمت برنج هاشمی در این مراکز بسیار مناسب بوده و می‌توانید ضمن اطمینان از کیفیت برنج آن را با قیمت مقرون به صرفه و بدون واسطه خریداری کنید.

 

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.