// ۰۹ خرداد ۰۱ ، ۰۹:۳۵

تعریف اظهارنامه، کاربرد و شرایط ارسال آن

تعریف اظهارنامه، کاربرد و شرایط ارسال آن

برای مطالبه حقوق خود چه کارهایی باید انجام دهیم؟ طبق قانون آیین دادرسی مدنی اولین کار نوشتن اظهارنامه است. اما اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

در ماده 56 قانون آیین دادرسی مدنی درباره اظهارنامه آمده است که هر فردی می‌تواند قبل از تنظیم دادخواست، اظهارنامه‌ای بنویسد و حق خود را مطالبه کند. به طور کلی هر کس حق دارد اظهاراتی که را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به طور رسمی به او برساند. اظهارنامه توسط اداره‌ ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر دادگاه‌‌ها ابلاغ می‌شود.

چگونه اظهارنامه بنویسیم؟

برای نوشتن اظهارنامه دو روش در پیش رو داریم: روش سنتی و روش الکترونیکی که ابندا به توضیح روش سنتی می پردازیم.

در نوشتن اظهارنامه قضایی به روش سنتی، ابتدا باید بدانید که اظهارنامه قانونی باید سه نسخه باشد، یک نسخه در دادگستری بایگانی می‌شود، نسخه‌ی دیگر برای فرد مقابل می‌فرستند و نسخه‌ی سوم همراه با نتیجه ابلاغ هم به فرد اظهارکننده داده می‌شود.

طبق قانون هر فردی می‌تواند برای مطالبه حق و حقوق خود اظهارنامه به فرد موردنظر ارسال کند، در نتیجه باید فرم اظهارنامه را به صورت کامل بنویسد. در ادامه نکاتی که باید برای تهیه اظهارنامه قانونی بدانید را برایتان توضیح دادیم:

مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده: نوشتن نام، نام خانوادگی و نشانی فردی که اظهارنامه را می‌نویسد الزامی است.

موضوع اظهارنامه: عنوان مطلبی است که در متن اظهارنامه و قسمت خلاصه اظهارات شرح داده می‌شود.

مشخصات و اقامتگاه مخاطب: باید نام، نام خانوادگی و نشانی طرف خطاب اظهارکننده نوشته شود.

خلاصه اظهارات: در این قسمت باید آنچه مورد نظر اظهارکننده است و می‌خواهد به طرف دیگر ابلاغ کند، تشریح کرده و توضیح ‌دهد.

خلاصه جواب: در این قسمت دریافت‌کننده‌ی اظهارنامه، به اظهارات فرستنده پاسخ می‌دهد.

از دیگر نکاتی که باید در نوشتن اظهارنامه رعایت کنید، کامل، کوتاه، مختصر، شفاف و دقیق درخواست خود را بنویسید.

همچنین سعی کنید در تنظیم اظهارنامه ادب را رعایت کنید و از استفاده هر لفظ رکیک دوری کنید. عدم رعایت این نکته ممکن است موجب عدم پذیرش یا عدم ارسال اظهارنامه‌ از سوی مرجع ارسال کننده شود.

چنانچه همراه اظهارنامه چیزی ارسال شده باشد، حتما در متن تنظیمی به آن مورد، محل نگهداری، شماره یا مشخصات ظاهری آن اسناد، قراردادها، چک و … اشاره شود.

همچنین لازم است متن تنظیمی را قبل از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی آماده کنید تا فرصت کافی را برای تنظیم دقیق آن در اختیار داشته باشید.

در روش دوم، با احراز هویت در سامانه ثنا  با یوآیدی و دریافت رمز شخصی، می توان با استفاده از رمز شخصی صادر شده وارد سامانه عدل ایران شد و اظهارنامه الکترونیکی نوشت. روش کار به این صورت است که گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را در این سامانه انتخاب می نماییم و سپس بر روی برگه ابلاغیه جدید کلیک می کنیم. به همین راحتی.

چگونه اظهارنامه ارسال کنیم؟

پس از نوشتن اظهارنامه در روش سنتی، باید آن را به دفتر دادگاه یا اداره ثبت ببرید تا تمبر بزنید. اظهارنامه‌ها به دفتر مجتمع‌های قضایی تحویل داده می‌شود و 20 روز بعد نتیجه را اعلام می‌کنند. به یاد داشته باشید که برای دریافت نتیجه باید حضوری به دفتر مجتمع قضایی مراجعه کنید. در اداره ثبت اسناد نیز دبیرخانه آن اداره یا محل خاصی در سیستم تقسیم‌ بندی کاری متصدی این امر است. توجه داشته باشید که در روش ارسال اظهارنامه الکترونیکی، هیچیک از امور فوق را انجام نمی دهیم. بلکه به راحتی بعد از نوشتن اظهارنامه به صورت الکترونیکی آن را ارسال می کنیم.

پس از ارسال اظهارنامه، پیامکی حاوی تأیید ارسال آن برای فرد ارسال می‌شود. پس از مدتی معمولا بین ۱۰ روز تا یک ماه پیامک دیگری در خصوص این‌ که طرف مقابل اظهارنامه را دریافت کرده است یا خیر ارسال می‌شود. به این ترتیب، با مراجعه مجدد به دفاتر خدمات قضایی می‌توان رسید ابلاغ‌ نامه دریافت شود.

یوآیدی، با ارائه سرویس احراز هویت دیجیتال، امکان ارائه خدمات غیرحضوری توسط سازمانها و کسب و کارها را فراهنم نموده است. به این ترتیب، علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، ارائه خدمات با ایمنی بالا انجام می پذیرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.